Ćwiczenia na poprawę i zdrowie oczu

Ćwiczenia na poprawę i zdrowie oczu

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale i dla np. mięśni ramion, tak i dla oczu istnieją zestawy ćwiczeń, dzięki którym można poprawiać jakość wzroku. Co ważne, w przeciwieństwie do ćwiczeń siłowych dla uzyskania korzystnego efektu nie potrzeba poświęcać aż tak dużo czasu na ćwiczenia. Mogą one zająć zaledwie 10 do 15 minut dziennie, a ich skutek będzie odczuwalny już po kilku dniach.

Wykonywane codziennie albo przynajmniej kilka razy w tygodniu ćwiczenia potrafią zatrzymać wadę krótkowzroczności, a nawet ją nieco cofnąć.

  1. Ćwiczeń na oczy jest całkiem sporo, omówimy tutaj najłatwiejsze do przeprowadzenia.
  2. Ćwiczenia dla odprężenia oczu

Najprostsze polega na patrzeniu w ciemność przy przesłoniętych dłońmi (dłonie złączone nad brwiami, a nieprzesłaniające oczu) oczach. Ćwiczenie wykonujemy w ciemności, na siedząco, z łokciami opartymi o kolana lub biurko. Długość trwania dowolna.

1. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie oczu

Jest to zestaw ćwiczeń z których należy wykonać wszystkie. Powtarzamy po dziesięć razy:

  • przesuwanie gałek ocznych w lewo i w prawo,
  • przesuwanie po przekątnej prawo góra lewo dół oraz na odwrót, czyli lewo góra prawo dół;
  • przesuwanie góra dół;
  • krążenie gałkami ocznymi od lewej do góry, a następnie do góry od prawej;
  • policzyć do dziesięciu przy patrzeniu zezem na czubek nosa.

Po każdym zestawie ćwiczeń mocno zacisnąć i rozluźnić oczy. Powtórzyć trzy razy.

Ćwiczenia wzmacniające ogniskową

Dla wzmocnienie ogniskowej oka istnieją dwa bardzo przydatne ćwiczenia:

  • ćwiczenie zakresu pola widzenia polega na przesłonięciu jednego oka ręką i podążaniu drugim za wyciągniętą przed siebie, przesuwającą się i zgiętą dłoniowo ręką z prawej na lewą i na odwrót. Ćwiczenie należy powtórzyć po 10 razy dla każdego oka.
  • tzw. widzenie trzech palców polega na umieszczeniu palca wskazującego prawej, wyprostowanej ręki na wysokości nosa i umieszczonym na tej samej wysokości palcem wskazującym lewej ręki wykonywać ruchy w kierunku palca wyciągniętego. Ćwiczenie należy wykonywać aż do zobaczenia trzech palców i wytrzymać 10 sekund w owej pozycji.

2. Ćwiczenia szybko odprężające oczy:

  • należy wyciągnąć rękę z uniesionym kciukiem i skoncentrować wzrok na nim, aby tło dalsze stało się rozmyte. Następnie przenosimy wzrok na to tło aż kciuk podzieli się na dwa obrazy. Teraz wielokrotnie kierować trzeba wzrok naprzemiennie to na tło, to na kciuk;
  • należy obrysować wzrokiem kontury kilku przedmiotów w pobliżu, np. szafy, wzoru na tapecie itp..
  • należy umieścić oba palce wskazujące w odstępie ok. 40 cm i w odległości ok. 60 cm od twarz. Teraz patrzymy naprzemiennie na palce, zbliżając je do siebie powoli i często mrugamy. Powtarzamy ćwiczenie do 10 razy.

Praca przy komputerze

Trzeba również pamiętać o tym, że w niektórych sytuacjach możemy unikać nadmiernego przeciążania wzroku i że czasami wystarczy zastosować się do kilku zaleceń, a także zadbać o  odpoczynek dla oczu narażonych np. na wielogodzinną pracę przy komputerze.

Należy:

  • Zadbać o rozproszone światło, aby jego blask nie odbijał się od monitora. Monitor powinien znajdować się w odległości 60-70 cm od oczu i być ustawiony poniżej poziomu oczu.
  • Wietrz pomieszczenie, w którym pracujesz, zadbaj w nim o rośliny oraz o odpowiednią wilgotność.
  • Jeżeli palisz, wychodź na przerwę.

Gdy potrzebujesz szkieł, załatw sobie okulary korekcyjne z powłoką refleksyjną. Ponadto nigdy nie wychodź na słońce bez okularów przeciwsłonecznych albo bez przyciemnianych szkieł. Zadbaj również o właściwy dobór szkieł, czy to soczewek do okularów, czy też soczewek szkieł kontaktowych. Pamiętaj również, że o swoje soczewki trzeba dbać i używać do ich konserwacji właściwych produktów.

Jeśli dużo pracujesz przy ekranie, zrezygnuj albo znacznie ogranicz telewizję. Jeżeli już ją oglądasz nie rób tego po ciemku.

Relaksuj się podczas pracy:

Raz na godzinę należy zrobić pięciominutową przerwę w pracy i jest to zagwarantowane ustawowo. Jeżeli wykorzystamy ją do relaksu oczu, możemy bezpiecznie dla zdrowia wzroku przedłużyć pracę przy komputerze nawet dwukrotnie.

Warto zastosować palming, jest to najprostsza technika tzw. biernego odprężania oczu:

  • opieramy łokcie na biurku i zasłaniamy szczelnie oczy dłońmi, nie naciskając ich. Rozluźniamy się i swobodnie pozwalamy na otwieranie i opadanie powiek;
  • następnie otwieramy oczy szeroko (przy ich przesłonięciu dłońmi)i liczymy do dziesięciu oddechy;
  • teraz należy poczekać aż przed oczami pojawi się jednolite czarne tło. Gdy mamy bardzo zmęczony wzrok, zwykle widzimy tło szare, często w plamy i w kolorowe zygzaki.

Po tych ćwiczeniach możemy wrócić do pracy.